fredag 19. februar 2010

Å være MM.

Å være MM (i daglig tale museumsmormor), er en facinerende og utfordrende jobb. Hva er så en MM? Det er en helt vanlig museumskonservator med et spesielt tillegg til arbeidsoppgavene. Dette tillegget består i å motta ukentlige, av og til daglige besøk av en eller flere femtenåringer. Besøkene startet for mange år siden, og - har gledelig nok overlevd de første tenårene. Femtenåringer tar stor plass. Med yttertøy, sko, ransler og gymbag blir kontoret fort fullt. Men, jeg har plass til fler! En boks "smågodt" er nyttig å ha, men slett ikke nødvendig. De kommer likevel.

Et slikt besøk har flere viktige funksjoner. Først og fremst er det en fin måte å ha nær kontakt med mitt barnebarn og hennes venniner, med det er ogå en fin anledning for disse tenåringene å bli kjent med museet fra innsiden. Dessuten er det lærerikt for meg! De har opprettet Facebook-konto for meg, lagt inn MSN, laget gmail-konto kort sagt, brakt meg inn i en verden som var ny for meg, og som de slett ikke forbandt med museum. En fornuftig utveksling av gammel og ny kultur. Slikt skaper kontakt mellom en tenåring og en som har bikket over middagshøyden!

1 kommentar:

  1. Du er jammen heldig! Jeg har nok hørt både fnising og latter fra nabokontoret. Og den julekalenderen du har i skapet ditt! Ikke rart jentene trives med en slik MM.

    SvarSlett