fredag 19. februar 2010

Olympiade


"Jeg tør si, vi elsket våre ski. Vi klappet og kjælte for dem hver gang vi spente dem på." Det var Roald Amundsen som i sin tid sa dette. Neppe noe for moderne skiløpere. Vel, dagens skiløpere klapper og kjæler litt på skiene sine de også, men helst etter at løpet er fullført. Da kommer de av i en fart, for å vært med på skjermen under intervjuet. Men, mens Amundsen & Co var avhengige av skiene for å berge livet, er den moderne konkurranseløper avhengig av skifabrikantens varemerke for å få størst mulig fortjeneste. Så forutsetningene er forskjellige.
Det er OL et sted i Canada, har jeg funnet ut. "Nå er det viktigst å gå fortest og skyte best og fortest", som Herwig Carlsen så klokelig sier.  Sportsjournalistene overgår Amundsen i vise kommentarer. bare studer disse: "Gratulerer - jeg visste rekorden ville stå til den ble slått!" - "Det er den raskeste tiden i verden, men ikke så raskt som verdensrekorden!" -



Skiskyting er den eneste vintersporten jeg synes litt om. Vel, foruten curlig, da. Med én mann i morsomme bukser som ligger på isen og skyver fram en overdimensjonert jojo med håndtak, mens to menn med like morsomme bukser og piasavakoster fortvilet skrubber isen for å lede jojoen fram til mål. Likevel, er det skiskyting som tar prisen. Den engelske humoristen P.G. Wodehouse sa "Facinasjonen ved skyting som sport, avhenger av hvilken side av geværet du er på". Så sant som det er sagt.

1 kommentar:

  1. Hva føler du nå? Det må være sportjornalistikkens mest forslitte spørsmål. "Joda, jeg har jo tatt OL-gull og det kjennes bra" - eller; "Det var litt skuffende med 39-plassen, siden jeg var en av favorittene". Akk, ja - fra sofakroken ser alle uforskammet spreke ut, uansett plassering! Hilsen Hilde

    SvarSlett